Le Touroulet 2010

visdeal

Op deze pagina:

1. Verslag Touroulet 2010.
  2. Kort verslag van de kennismaking in 2007 met het betaalwater Le Touroulet inFrankrijk.
  3. Uitgebreid verslag van Touroulet 2008.

De voorbereiding begint al maanden voor vertrek, naar de Visma voor inspiratie en nieuwtjes, artikelen lezen op internet, kijken wat we nog hebben op het gebied van voer, draad, haken en wat er nog gekocht moet worden.
Een kleine maand voor vertrek nog diverse kleine dingen gekocht en via internet boilie's besteld. Freezerbaits deze keer, gedraaid op bestelling in Friesland (lekker in de buurt) bij EVOLUTION products in de auto hebben we een koelkast dus daar kunnen we ze mooi in bewaren. We hebben 4 kg monstercrab, 4kg knoflook /robin red en 4kg birdfood peach en we kregen nog een zak van 1kg knoflook/robin red in pellet vorm om te proberen van EVOLUTION products dat is toch weer mooi meegenomen. De boilie's waren 15mm. Heilbotpellets hebben we ook nog gekocht, grote en een iets kleiner formaat.
Zelf had ik ook boilie's gedraaid (met de hand) dat kan ook. Maar ik kan het niet aanbevelen voor meer dan 2 kg want ik was het al behoorlijk zat na 1kg. Ik had
2 kg deeg gemaakt dus ik moest wel doordraaien, letterlijk en figuurlijk. Omdat het een eenmalig iets was had ik geen zin om materialen te kopen zoals roltafel, deegspuit enz .Voor de eerste keer deeg maken viel me niet tegen, het lukte best goed. Ik heb gekozen voor vanille smaak, waarom weet ik niet gewoon het eerste wat in me opkwam.Na al het werk en het draaien van die dingen kon ik ze gaan koken. Ik heb verschillende tijden gebruikt van 2 tot 4 minuten, en ook verschillende vormen gemaakt. Boilie's (groot en klein) pelletvorm, (groot en klein) en gewoon vierkante brokkken. Dan hoef je niet te draaien lekker makkelijk.
Willem heeft onze rigs weer gemaakt, hij kan dit als de beste dus hoef ik niet te priegelen met knopen, krimpkous en druppels seconde lijm . De haak maten die Willem heeft gebruikt zijn 4/ 6 en 8, allemaal zonder weerhaak want dat is verplicht in Touroulet. Op al onze molens hebben we nieuw draad gezet 35/00.En de viskisten waren ingericht op karper vissen met zelfhaaksysteem.
De auto wordt op een nette manier volgestampt, en ook de ruimte in de dakkoffer is volledig benut.

We vertrekken om 06.30 precies en de tomtom gaat aan om flitspalen en snelheid in de gaten te houden. Hoe we moeten rijden weten we ondertussen wel daar hebben we hem niet voor nodig. De weg is rustig en het gaat vlot, voor je het weet zie je borden Parijs en rij je door de tunnels bij de luchthaven. Dan krijg altijd wat drukte op de ring maar, ook hier weinig vertraging.We stoppen voor een kop verse koffie want de koffie van thuis is al lang op. Wij vullen onze maag met broodjes ham en kaas en de tank wordt ook weer gevuld.Voor je het weet ben je weer in Limoges en dan is het nog iets van 60 km geloof ik. Om iets voor half drie rijden we voor de caravan en kunnen we uitpakken.Het is 34 graden maar de caravan staat in de schaduw dus wij zitten goed.Floris en Zsuzsi komen om 17.00 uur met een welkom drankje en we praten wat bij voordat we betalen.(Met een drankje en een praatje komt betalen toch wat plezieriger over dan kan ik effe vangen! )Het glas wijn van Willem is op en mijn bier ook.Floris en Zsuzsi moeten nog naar de Gite want ook daar zijn nieuwe huurders, goed dat ze maar 1 meer en 1 Gite hebben want overal een welkom drankje meedrinken in 34 graden hou je volgens mij niet lang vol.

Na het eten gaan we aan de slag, Willem heeft al gevoerd het is dus een kwestie van de boel beazen en uitvaren. Lijnen uitvaren doet Willem want dat is niet mijn specialiteit. laat mij maar aan de kant de hengels in de gaten houden en de boel strak trekken,swingers aan de lijn hangen en de vrijloop instellen. Willem is ondertussen zo handig met dat ding dat hij soms eerder terug is dan dat ik de hengels kan klaar leggen. Om 20.30 ligt alles gevechts klaar en begint ons avontuur
weer.Wat zullen we dit jaar vangen?

Een heel stuk schrijven over wat we er allemaal aan gedaan hebben om de eerste dagen een karper te vangen daar begin ik niet aan.De site zou te klein zijn, en jullie als lezer zouden te lang achter elkaar voor het beeldscherm moeten zitten. Dit wil ik niet op mijn geweten hebben,daarom hou ik het kort, we hebben alles geprobeerd maar we hebben alleen brasem gevangen een stuk of 20 hele grote en iets kleinere.Dat lijkt veel maar we hadden 2 hengels vier dagen in het water liggen dus eigenlijk valt dat dan nog mee.Ze hadden het voorzien op onze monstercrab boilie's en heibotpellets die aan de twee hengels zaten.Groot of klein formaat het maakte ze niets uit. Het mooie was wel dat als je ze in het schepnet had de boilie en de haak er gewoon naast lagen. Slechts een paar hadden zich echt gehaakt.We zijn gestopt met monstercrab en de heibotpellets en ook hebben we er niet meer mee gevoerd op 1 plek na die hadden we gereserveerd voor de meerval.

Woensdag 25-08-2010.
In de ochtend en namiddag hebben we gevoerd op stekken in het diepe gedeelte die Floris ons heeft aangewezen. Het zijn op 1 na precies die plekken die wij de Maandagavond hebben geprobeerd, maar toen hebben we geen karper gevangen.Er zit nu leven op de plekken waar gevoerd is en Willem begint de hengels zachtjes uit te varen en laat ze 1 voor 1 op precies de goede plek zakken met 5a 6 boilie's, we hebben goede moed dat het deze avond gaat gebeuren. En ja hoor, om 21.30 is het zover de eerste karper wordt gevangen en met mijn eigen gemaakte boilie nog wel, dat had ik helemaal niet verwacht.

Het was geen grote karper 7 pond maar de nul was weg en daar zaten we al lang op te wachten.

Om 22.10 weer een run, nu op de knoflook/robinred boilie deze karper is zwaarder en weegt 9 pond nog steeds geen biggen maar we zijn dik tevreden.

Om 23.30 neemt een karper weer de vanille boilie en het gevecht begint. het gevecht duurt niet lang, maar in het donker beleef je het toch anders dan overdag de karper weegt 12pond.

Een nieuwe boilie op de hair, en Willem vaart snel de lijn weer uit. Ook al is het donker Willem weet de pekken te vinden alsof er twintig bouwlampen op staan. Niet te geloven!! Het is rond 00.30 als de pieper gaat , we zitten vlak achter onze rodpod dus we kunnen direct aanslaan. Dit is ook nodig want de rigs liggen nog geen 1,5 mtr uit de kant onder struiken en bomen die overhangen. Met uit de kant bedoel ik wel de overkant, anders gaat mijn verhaal over Willem zijn stuurmans kunsten in rook op natuurlijk.Het is een zware vis en alles wordt uit de kast gehaald om deze jongen in het net te krijgen, hier komen we voor!! Maar de karper is ook niet gek en merkt dat hij nog lijn kan nemen, de slip wordt verder dicht gedraaid maar met een laatste kracht inspanning weet de karper de struiken te bereiken en dat was dat. We hebben de boot nog gepakt en zijn naar de overkant gevaren om te kijken of we hem nog onder de struiken vandaan konden halen maar eigenlijk wisten we zelf ook wel dat dit valse hoop was.Terug aan de kant hebben we de boel in gepakt en in de boot geladen zodat Willem de koers richting caravan kon zetten.Na het uitladen hebben we nog even zitten praten. Willem zijn oog was gevallen op een karper die op de plek waar hij lag wel steeds flink te keer ging, maar die niet 1 keer de moeite had genomen zijn boilie te proeven.Da bjeest is mee m'n voeten aan 't speeln!! Moa voo a me ier weg goan zaterdag is ie voor mij baas!! Dit gezegd hebbende, zijn we maar gaan slapen. En dat werd tijd ook!!

Donderdag 26-08-2010

Lekker uitgeslapen, koffie aangezet en broodjes in de oven gelegd.Terwijl de broodjes in de over staan gaan de hengels alweer in het water, benieuwd of het vandaag weer gaat lukken.Overdag hebben we nog geen karper gevangen wel wat, witvis en voorn maar dat was met onze match hengel die we voor de gelegenheid hadden in gespannen met de polaris dobber. Zo heb je toch iets om naar te kijken en je hebt je bezigheid. Willem heeft zijn rondjes weer gemaakt en overal weer een beetje bij gevoerd.Dit deden we steeds met dezelfde boilie's op de zelfde stek, we hadden het meer in drie stukken verdeeld van steeds 6 plekken de volgorde was peach,knoflook,vanille dit hebben we bewust zo gedaan om te kijken wat het beste zou vangen.
Na het avond eten gingen we douchen, en daarna werd alles weer ingeladen zodat Willem weer naar het diepe gedeelte kon varen. Daar hebben we alles weer in stelling gebracht en nagekeken zodat we niet voor verassingen komen te staan.

Ook nu de eerste run op de vanille boilie vlug aanslaan en blijven draaien om hem ze vlug mogelijk bij de struiken vandan te krijgen. Deze keer lukt het en een mooie karper van 24 pond wordt geland.

Ook Willem die voorspelde dat de karper die steeds flink van zich liet horen maar geen beetje interesse toonde in zijn boilie kreeg zijn zin. Hij had een knoflook boilie en een pop-up gebruikt schijnbaar was dit de manier om de karper over de streep te trekken want om ongeveer 22.15 vloog de draad van de vrijloopmolen. Willem die als in een trans achter zijn rodpod zat( hij moest en zou hem tenslotte vangen) sloeg direct aan en het gevecht was begonnen. De twee zouden allebei niet toegeven zo hadden ze zichzelf beloofd maar na een werkelijk spectaculair gevecht was het Willem die vol trots de karper op de onthaakmat kon onthaken, wegen en meten. De karper woog 18 pond en was 71cm lang. Nadat ik hem had gefeliciteerd en gefotografeerd gingen we weer over tot de orde van de dag.

Om 22.50 weer een run op de vanille boilie, het gevecht wordt door ons beiden geleverd want ik kan niet meer. Willem neemt over en haalt de karper langzaam binnen even dreigt het nog mis te gaan als de draad in een boom wordt getrokken door de karper, maar door de kracht die op de lijn staat breekt het takje en kunnen we de karper toch scheppen.

Hij weegt 16 pond.

Het bleef nu even stil maar niet lang, om ongeveer 23.25 een run op de buitenste hengel met de peach boilie. De draad werd met zoveel kracht weg getrokken (hoe dit kan weet ik nog niet) dat de swinger kapot sloeg tegen de hengel. Het was een zware vis maar er kwam beweging in, het leek goed te gaan de slip werd steeds zwaarder gezet en de karper kwam langzaam maar zeker dichterbij. De kracht op de hengel was groot en hij stond mooi krom maar toch ging het fout. Na enkele mooie woorden gesproken te hebben werd de draad onder de loep genomen. Hij was helemaal beschadigd over een behoorlijke lengte. Floris had verteld dat er op die plek een stuk was waar stenen als het ware in lagen op elkaar lagen. We zagen hier een mooie ondergrond in waar de boilie zeker niet in de modder zou zakken. Maar bij nader onderzoek (een steen uit het water gevist) bleek dit meer een nadeel dan een voordeel(zie foto) die dingen waren vlijmscherp en hadden geen enkele moeite om onze draad van 35/00 te beschadigen en door te snijden. Het was ondertussen weer tijd om op te ruimen en even later was Willem met de boot weer op weg naar de caravan. We hebben nog gepraat tot 01.30.

Vrijdag 27-08-2010
We hebben moed dat we vanavond weer gaan vangen de laatste dagen zijn productief geweest dus we zijn op de goede weg.
Hier en daar ruimen we al wat kleinen dingen op zodat alles een beetje overzichtelijker wordt als we morgen vertrekken.
De hengels liggen natuurlijk alweer in het water ook al hebben we overdag nog geen karper gezien, ik heb zoiets van laat maar het wordt toch niks overdag, maar Willem gaat stug, door als ze niet in het water liggen vang je zeker niks. Hij heeft de hengels daarom weer uitgevaren en weer netjes onder de struiken gelegd met een paar boilie's er bij. Om 15.50 gaat de pieper van de buitenste hengel af, ook deze was voorzien van mijn vanille boilie.We zaten lekker op de veranda bij de caravan en moesten dus een paar meter rennen maar we waren op tijd. Het meer is hier smal en de karper probeert om onde de struiken te komen aan onze kant maar het is nu overdag we kunnen de lijn zien en beter sturen de karper wordt dan ook geland zonder veel problemen. Een mooi beest van 16 pond. en 73 cm. Zie je nou wel zal Willem gedacht hebben.

De karper wordt terug in het water gezet en Willem vaart de lijn weer uit op de zelfde plek met weer een paar boilie's erbij.
Om 16.45 is het weer raak weer de buitenste hengel op precies dezelfde plek. Hangen! roept Willem en begint de karper binnen te draaien ook deze probeert de oversteek naar de overkant te maken maar ook hem lukt het niet, daar zorgt Willem wel voor na een paar minuten wordt ook deze karper geland gemeten en gewogen.Hij weegt 22 pond en is 80 cm lang een mooie gave vis. Wie had dat gedacht dat we vandaag nog twee van die mooie vissen zouden vangen, ik in ieder geval niet.
Voor vanavond had Wilem ook weer gevoerd voor de meerval, het was een wens van ons beiden om hem eens te vangen en we hadden daar ook speciaal spullen voor gekocht. De plek in het diepe stuk van het meer die we voor de meerval hadden gereserveerd werd steeds gevoerd met heilbot pellets en Willem had een speciale hair gemaakt in de vorm van een cirkel met een stuk of 6 of 7 pellets er aan.De laatste 2 dagen haden we wel gevoerd maar niet gevist op deze plek. Deze laatste dag hebben we de rodpods bij elkaar gezet, en vissen we maar met 4 hengels in verband met de ruimte tussen de stekken als we alle 6 hengels zouden gebruiken. De tent staat vlak achter ons. De bewolking zag er niet best uit en we gingen er vanuit dat we in de regen zouden moeten vissen vanavond. De hengel voor de meerval stond een redelijk stuk van de tent vandaan en de pieper was net te horen.
De hengels lagen net op zijn plaats en Willem was net achter zijn rodpod gaan zitten toen ik de pieper hoorde volgens mij, Willem rende naar de hengel maar geen geluid meer een paar seconden later weer een piep daarna nog een keer en de swinger zakte 1a 2 cm toen een grote plons Willem sloeg aan voelde even gewicht maar draaide een blanke haak binnen. Er was precies 1 pellet van af gegeten de karper had wel de pellet gepakt maar kon deze constructie niet binnen krijgen. De constructie was ook bedoeld om een meerval te vangen en geen karper.De lijn werd terug in het water gelegd en we gingen weer achter onze rodpod zitten.Daar bleef het vreemd stil. Maar op de heilbotpellet kwam weer een aanbeet en Willem vloog weer naar de hengel, yes!! hangen. Een harde run volgt en Willem moet alles uit de kast halen om de vis onder controle te houden, de slip wordt zover dicht gedraaid dat hij nu wel moet opgeven en Willem voledige controle krijgt om hem naar de kant te sturen.De vis is dit echter niet van plan en doet wat hij zelf wil.Hij krijgt het voor elkaar om de diepte in te gaan, Willem pakt de boot terwijl ik kracht op de hengel hou. Ik voel hem nog steeds hoor, roep ik naar Willem als hij met de boot aan de kant komt om de hengel over te nemen.Zo vaart hij weg richting de vis, met het binnen draaien van de lijn komt hij net voor de struiken tot stilstand je ziet de hengel in het licht van zijn hoofdlamp super krom staan hij voelt hem wel maar er komt geen beweging in, dan maar de lijn door knippen maar door alle commotie is hij die vergeten en ook de aansteker ligt nog bij zijn shag. Dan maar met de hand de lijn proberen te breken maar dat gaat ook niet. dan maar trekken tot dat de lijn breekt de lijn breekt niet maar komt plotsling wel los. Al de draad boven komt is er niks aan te zien de haak is nog in tact (niet verbogen) en ook zijn er geen beschadigingen op de draad of rig.Jammer maar deze was gewoon te sterk. We denken aan de meerval, maar we zullen het nooit zeker weten.
Willem laat de hengel nu uit het water en komt weer achter zijn rodpod zitten, als je nu beet krijgt is het op je eerste hengel rechts zeg ik nog tegen hem, en ja hoor de eerst volgende run is op deze hengel. Het wordt weer een gevecht maar beetje bij beetje weet Willem de wel heel zware vis dichter bij te krijgen. Dit is echt niet normaal man ik krijg de slinger amper rond. Een klein kwartier later is Willem bijna op, maar de vis ook hij komt nu dichter bij en we zien beweging in het water. Nog een klein stukje Willem!! ik denk 6 meter roep ik .De hengel staat zo krom als hij maar kan, en Willem ondertussen ook, wat dit voor monster moet worden weet ik niet maar het wordt een record. Ik sta met het schepnet klaar zo dicht is de vis al aan de kant als de vis plots een laatste ultime poging doet om los te komen. Ik zie het voor mijn neus gebeuren,eerst een klap en dan zie ik de vis draaien. Terwijl hij dit doet zie ik dat dit geen karper kan zijn maar de lang verwachte meerval.Helaas mag het niet zo zijn de draad breekt niet maar en een paar meter voor onze neus neemt de vis afscheid van ons.Willem heeft een hengel in zijn hand die niet langer krom staat, en ik blijf met een leeg schepnet achter. Alles was nog intact, we denken dat door het draaien van de vis de haak is los gekomen er zit tenslotte ook geen weerhaak aan.We hebben het gehad, en we laden de boel weer in de boot. Bij de caravan wordt nog flink na gepraat over deze laatste spannende avond. Morgen moet er weer een flink stuk gereden worden, dus we maken het niet te laat. Ons avontuur zit er weer op, en in deze week hebben we 6 kilo boilie's gebruikt, we hebben dus nog 6 kilo over om in onze zeeuwse wateren te gebruiken.We hebben dit jaar hard ons best moeten doen om een karper te kunnen vangen. Dit valt soms tegen, maar als je alles uit de kast moet halen om de karper te kunnen vangen heeft het toch ook wel weer iets als het dan uiteindelijk lukt.Het was echt jagen dit jaar, we hebben deze week dan ook heel anders beleeft als de andere jaren. Niet zoals anders relaxt achter een kampvuur, maar elke dag technieken verzinnen en uitvoeren om de karper aan het azen te krijgen en te vangen.Vier vissen waren sterker of slimmer dan ons en 1 vis schoot na een paar meter al los. 8 karpers hebben we kunnen vangen. Al met al hebben we dus toch nog 13 vissen kunnen verleiden om ons aas te nemen. En als ik dan de mooie grote brasems nog meeneem in de slot conclusie kan je niet zeggen dat we niets gevangen hebben.Het blijft een mooi water waar je lekker kunt vissen zonder last te hebben van anderen, waar je met de boot met elektromotor het hele meer volledig kan bevissen, en kan slapen en koken in een stacaravan met veranda.Dat kan je niet van veel karper meren in Frankrijk zeggen.
Ik heb er toch weer van genoten. Ik wil Willem nog even bedanken voor de fijne week, want zonder vismaat ben je nergens op zo'n meer.

Peter & Willem

2. Kort verslag / kennismaking Touroulet 2007
We zijn te gast Bij Floris en Zsuzsi Stork die het Karpermeer Le Touroulet www.touroulet.com in de Dordogne exclusief verhuren zodat je het meer van 3,5 ha voor jezelf hebt, geen andere vissers op het meer dus.
We hebben er lang over nagedacht (10 minuten) na overleg met mijn vrouw en Willem natuurlijk gelijk geboekt. 25 augustus 2007 ging het gebeuren een hele week lang op een meer van 3,5 hectare helemaal voor ons alleen, met een stacaravan pal voor het water, een grote veranda en een boot.

Nu zouden we vissen met bollies ook nog nooit gedaan (wij vinden het vissen met een dobber nog steeds het mooiste) maar om daar mee te vissen heb je weer een heleboel ander materiaal nodig dus dat is ook weer aangeschaft. Willem is gelukkig heel handig en heeft zelf twee rodpods gemaakt hier liggen je hengels op en worden je beetmelders op bevestigd. Hiermee heeft hij veel geld uitgespaard want die dingen (als ze een beetje kwaliteit hebben) zijn niet te betalen.
Bij aankomst in Frankrijk hebben we eerst nog maar eens om wat uitleg en tips gevraagd.Het was goed dat we dat gedaan hebben want Floris kon ons nog heel wat vertellen, over het vissen met boillies maar ook over het water zelf en dat is misschien nog wel het belangrijkste.
Het weer zat mee voor een gewone vakantie 30 tot 33 graden, maar om te vissen was het toch wel erg warm.Dat vond de karper ook, je zag ze wel maar ze lagen stil in het water.Pas later in de avond kwamen ze tot leven. We begonnen pas te vangen om 23.00 uur, je kon er de klok op gelijk zetten.Maar om ze te vangen moesten we eerst heel wat werk verzetten, de juiste plaats uitzoeken, daar 2 keer per dag voeren (met de boot) en dan de lijnen uitvaren. Willem bleek hiervoor de juiste persoon (altijd wat handiger als ik) maar ja daarom ga je ook met 2 personen op jacht naar die franse zoetwater biggen, alleen is het voor mij niet te doen.Maar goed vangsten vanaf 23.00 uur dus, we zaten dan gespannen op onze stoel te wachten wie zijn beetmelder het eerst zou gaan piepen.Ik weet niet eens meer wie het was die de eerste karper kon landen maar de het adrenaline gehalte in ons bloed was naar ongekende hoogte gestegen toen we de eerste franse karper konden meten en wegen.
In het water zwommen ook enkele meervallen dus ook daar hadden materiaal voor meegenomen, je kon ze vangen met een makreel of sardine had Floris ons verteld.In de lokale supermarkt hebben we die dus gekocht en ook zo bevestigd dat de kans het grootst was dat hij ook daadwerkelijk gehaakt zou worden. Dit is ook gebeurd maar de meerval zwom de diepte in ging op de bodem liggen en bleef daar liggen,we hebben letterlijk aan de hengel gehangen maar het mocht niet baten.Wel hebben we een paar keer gevoeld dat hij met zijn kop schudde maar er kwam geen beweging in.Het mooie was dat de meerval niet aan onze "meervalhengel" zat met de makreel maar aan de "karperhengel" waar 1 boillie aan zat. We hebben dit met Floris besproken en hij vertelde dat we met de boot er naar toe hadden moeten varen tot dat we recht boven hem lagen en dan hadden moeten pompen, vanaf de kant krijg je een grote meerval op een grote afstand schijnbaar niet op het droge(dat wil zeggen wij niet).
Maar we kwamen voor karper en die hebben we gevangen, niet veel maar wel elke avond een paar en na een fikse onweersbui met veel regen ook overdag.We kwamen ook niet voor grote aantallen maar om ons record te breken, en dat is ons gelukt.Mijn grootste karper was 11 kilo en Willem had er 2 van 12,5 kilo rond, geen wereldrecord dus maar wat een beleving een hele week met 2 personen alleen op een meer waar je overal mag vissen.Als je het naar je zin hebt gaat de tijd snel en de laatste avond hebben we tussendoor lekker scampi met knoflookboter en stokbrood gegeten met op de achtergrond het geluid van uilen en roofvogels en ook de meerval kwam met een grote plons in het water nog even afscheid nemen(de rotzak).
Ons avontuur zat er op en na een kop koffie met Floris en Zsuzsi zijn we weer vertrokken uit Le Touroulet.
Het was een week om nooit te vergeten en hiervoor wil ik Willem nog even bedanken, want zonder zijn hulp was deze week nooit mogelijk geweest voor mij.

Peter.

3.Verslag "Le Touroulet" 2008.

De records zijn verbeterd !!
en dat weten ze nu ook in AMERIKA

Klik hier voor een kort filmpje (3 min) van een paar van onze vangsten in Frankrijk.

Donderdag 25-09-08,
We worden gebeld door de eigenaar van het meer, of we zin hebben om een dag eerder te komen zonder extra kosten. De vorige vissers waren eerder vertrokken, en zelf waren ze uitgenodigd om een weekend te komen logeren i.v.m. de opening van het jachtseizoen. Het zou dus voor beide partijen goed uitkomen als we vrijdag konden komen i.p.v. zaterdag. Het was even druk overleggen, maar na een half uur was het geregeld en zijn we gaan inpakken.
Vrijdag 08.00 uur,
Niet vroeg vertrokken om de spits in Parijs te vermijden, toen we op de ring kwamen ging het wel een tijdje wat langzamer maar we hebben niet lang stil gestaan. Na Parijs zijn we gestopt om wat te drinken en de benen te strekken en dan richting Bordeaux/Orleans. Voor je het weet staan er alweer borden Limoges en dan is het nog een kleine 45 min. Om 16.50 uur staan we voor het meer en worden we welkom geheten door de eigenaren Zsuzsi en Floris Stork. We weten de weg, dus rijden we verder en beginnen uit te laden.
Na een uurtje komt Floris nog even langs met een welkomstdrankje en praat ons even bij. Na zijn vertrek gaan we aan de slag om alle hengels zo snel mogelijk in het water te krijgen. De boot is dit jaar voorzien van een electromotor, geen geroei meer dus voor Willem die weg vaart of hij nog nooit iets anders gedaan heeft. Na het uitvaren van de lijnen en het voeren van enkele boilies kan het vissen beginnen.
Na 1,5 uur vissen hebben we de boel ingedraaid en zijn we gaan eten bij Ruth en Peter Carter, zij runnen een paar honderd meter verder een camping met een restaurant. Het is een eenvoudig restaurant zonder poespas waar je goed kan eten voor een lage prijs. Zo is de steak met pepersaus, friet en sla voor 9,00 euro het duurste hoofdgerecht op de kaart. Maar als je niet lang bij je hengels weg wilt kan je ook je eten bestellen, je krijgt dan alles op de afgesproken tijd ingepakt mee. www.camping-touroulet.com
Na het eten hebben we toch nog even de hengels in het water gelegd, na een karper te hebben verspeeld
en een glaasje wijn te hebben gedronken zijn we gestopt, het is toch een hele rit en het moet wel leuk blijven.
Zaterdag 08.00 uur,
Als ik wakker wordt is Willem al druk in de weer, de koffie loopt en even later zitten we allebij op de veranda te genieten van een bakkie.

Na het ontbijt gaan mijn hengels ook in het water en is het afwachten.
Het weer is prachtig maar de aanbeten blijven uit. Om 11.15 uur gaan we naar Thieviers om boilies te kopen hartige en zoete en iets er middenin, zo kunnen we aan elke hengel iets anders hangen en kijken waar we het beste op zouden vangen. Je kon de karper horen, grote klappen op het water vooral in de avond (als het daar nog stiller is dan overdag) is het prachtig om te horen. Maar we kwamen niet om naar karper te luisteren maar om ze te vangen en dat lukte ons ook vandaag niet.
Zondag 08.30 uur,
We gaan het weer proberen vol goede moed gaan de lijnen het water in, het weer is prachtig en in de middag loopt het kwik op tot 23 à 24 graden dit is echt genieten.

Ook nu weer geluiden van spingende karpers op de achtergrond.

Na het middageten (genuttigd op een grote rol hooi) hebben we de boot gepakt en zijn we eens gaan kijken of we karper konden zien azen. De karper die we zagen lagen stil in het water of zwommen wat rond maar geen bellen of stofwolken in het water. Laat in de avond hadden we nog een aanbeet maar ook deze keer raakte de karper na een tijdje drillen los. 1 boilie was er af, de haak en rig waren nog intact (deze had Willem gemaakt na een korte workshop van Wilco Poppe) daar lag het dus niet aan.
Na deze tegenvaller hebben we maar een wijntje gedronken en zijn we naar bed gegaan. Naar bed gaan is bij ons ook echt naar bed gaan, we halen de hengels uit het water. We vissen dus niet als we niet bij onze hengels zitten. Dit verkleind de kans op karper vangen, de meeste worden immers in de nacht gevangen maar we willen ook nog wat plezier beleven en niet als zombies de terugreis maken naar huis.
Maandag 09.30 uur
De hengels weer in het water en wat bijgevoerd,

omdat we nog steeds geen vis hebben gaan we speculeren waar het aan kan liggen, maar dat helpt natuurlijk ook niet. We waren wel zover dat er iets moest veranderen. Je denkt dan het eerst aan je aas natuurlijk, dus ging er maïs op de hair en zelfs celavita aardappeltjes die we meegenomen hadden om te bakken moesten er aan geloven. Het mocht allemaal niet baten want de aanbeten bleven ook nu uit.
We zijn dan maar een eindje gaan varen over het meer en hebben geprobeerd op roofvis.
Omdat het overdag was en in het zonnetje (niet de meest ideale omstandigheden) vingen we ook nu niks, maar we waren wel even lekker bezig geweest en hebben ook nog een paar mooie karpers zien liggen.
Dinsdag 09.30 uur,
Zoals elke dag gingen de hengels weer het water in en werd er gevoerd, we waren constant aan het denken hoe we het nu moesten aanpakken. Totdat we opeens dachten aan een potje met vispellets dat we van Hengelsport Sappemeer hadden gekregen om te proberen, het waren wat zachtere pellets die je ook op je haak kon doen, (deze kregen we als dank bij onze bestelling polaris dobbers omdat we vermeld hadden op de site dat je deze hier kon kopen en eigenlijk bijna nergens anders via het internet).
Ik had er al eens mee gevist maar niks op gevangen en ook niet mee gevoerd want het was maar een klein potje om te proberen. Van Floris de eigenaar van het meer, hadden we wat pellets gekregen om mee te voeren, dus gingen de zachtere pellets op de hair en de harde werden gebruikt als voer. Niet veel later kregen we al beet, er kwam geluid uit onze beetverklikkers!!! daar zaten we op te wachten, maar het was maar 1 piepje en dat was het. We gingen net weer terug in onze stoel zitten toen er weer een piep kwam en weer stopte. De lijn was wat slapper dus Willem besloot toch maar aan te slaan en wat denk je? Een brasem, die hadden we al meer gevangen op mais maar de pellets bleken een grote aantrekkingskracht te hebben op deze jongens want er volgde er meer. Nu wisten we dus dat ons lokvoer van harde pellets er niet lang zou liggen voor de karper want deze werden natuurlijk weggevreten door de brasem. Toch hebben we voor de avondsessie nog bijgevoerd met de pellets en wat bleek? 's Avonds hadden we geen last van brasem.
Om 22.30 uur haalde Willem zijn eerste karper binnen en wat voor één. Bij allebei vloog het adrenalinegehalte naar ongekende hoogte en toen de karper werd geschept waren Willem en ik even blij, eindelijk werden onze inspanningen en ons geduld beloond en met wat,

een karper van 30 pond en 90 cm groot. Een verbetering van 5 pond met Willem zijn vorige record. Je begrijpt natuurlijk wel dat er vlug opnieuw pellets op de hair werden geregen en de hengel direct terug in het water ging. Even later ging ook mijn beetverklikker leven, maar deze karper liet los. "Shit!" (en nog een paar woorden die ik mij opeens niet meer kan herinneren) riep ik. Maar goed er kwam leven in de brouwerij en daar waren we al lang blij mee. Toen de hengels uit het water waren hebben we er ééntje extra op gedronken.
Woensdag 9.00 uur,
Omdat we karper willen vangen en geen brasem, gaan we weer naar Tieviers om te kijken of ze er ook middelgrote pellets verkopen. Om 10.30 uur staan we voor de deur maar deze is dicht (als je als eigenaar van een zaak in Frankrijk even weg moet dan doe je gewoon de zaak op slot) de Fransen weten dit wel maar wij niet, we besluiten maar eerst even naar de supermarkt te gaan en het even later weer te proberen.
Ik wil net met mijn karretje de winkel in lopen als Willem roept: "Hé, daar is die gast van de winkel". Snel draai ik mijn kar en we lopen vlug richting de hengelsportzaak. Bonjour!!!!! we waren binnen. Even later gingen we naar buiten met 3 kilozakken heilbotpellets van 1,5 cm.
Au revoir!!! Blij omdat we onze pellets hadden, vertrokken we richting het meer.
Willem begon gelijk gaten in de pellets te boren zodat we ze op de hair konden rijgen. Dit bleek nog met enig tact te moeten gebeuren want die dingen waren keihard en barsten vlug door de helft. Maar tact heeft Willem genoeg dus dat was geen probleem. Binnen de kortste tijd lagen we in het water met onze vispellets en was er bijgevoerd. Het brasemprobleem was opgelost en dat bleek al snel, want om 12.30 kon ik mijn eerste karper al binnendraaien. De karper had geen zin om zich zomaar te laten vangen en zwom naar de kant links van mij. Daar raakte mijn lijn achter een tak. Willem, die niet voor één gat te vangen is, deed zijn pak uit en liep het water in om te kijken. "Het is niet gek dat je hem er niet van achter krijgt, er zit een schroef in die tak". Willem haalde mijn lijn achter de schroef vandaan en ik kon verder met het binnendraaien van mijn karper. Willem was toch al nat en bleef in het water om de karper te scheppen. Het was een kleinere maar dikkere dan de eerste karper en

hij woog 31 pond. Mijn vorige record stond op 22 pond dus dit was een hele verbetering van mijn persoonlijk record.
Voor mij kon de dag niet meer kapot dat begrijp je wel, zo'n dril vergt toch nog redelijk wat kracht en ik had het voorlopig wel even gehad, daarom nam ik het zekere voor het onzekere en zei tegen Willem dat, als er eventueel nog een karper zou haken ik aan hem de eer liet om hem binnen te draaien. Dit was echter niet nodig want het bleef de rest van de middag stil.
Na de warme maaltijd werd alles weer uitgevaren en bijgevoerd door Willem en kon de avondsessie beginnen. Lange tijd bleef het stil maar om 23.30 had ik beet. Na een korte dril konden we een karper landen

van 10 pond en 58 cm. Niet extreem, maar wel een karper. Dat was de tweede vandaag en dit hadden we nog niet meegemaakt. Langzamerhand kregen we er weer wat vertrouwen in. De rest van de tijd geen aanbeet meer gehad en om 01.30 uur zijn we gaan slapen(als een blok).
Donderdag 09.30 uur,
We zijn weer boven water en de boel gaat het water weer in. Omdat we overdag toch niet veel verwachten ben je niet zo gespannen als
's avonds, tussendoor wordt er druk geveegd en alles een beetje aan kant gemaakt, er ligt tenslotte nogal wat materiaal op de veranda en in donker is het dan wel handig dat je je nek niet breekt over van alles en nog wat. Willem is ondertussen hout aan het verzamelen en zagen.Hij zorgt ervoor dat het kampvuur blijft branden zo dat we geen kou hebben ' s avonds. Als je een vuur ongeveer vier of vijf uur wilt laten branden heb je daar nog veel hout voor nodig, er is volgens Willem dan ook geen dood stuk hout meer te vinden waar hij geweest is in het bos.
Als je zo voor een vuurtje zit met een mok koffie gaat de tijd best snel en het is 23.00 uur als mijn beetverklikker zich weer eens laat horen, ik sla aan en HANGEN! Na een tijdje kan de karper worden schept

die 60 cm lang is en 13 pond weegt. Weer geen joekel maar het binnen draaien van een karper is het gene wat telt, het blijft toch elke keer een spektakel waar ik geen genoeg van kan krijgen. Voor mij is de dag al weer goed, nu Willem nog. We moeten nog een kleine twee uur wachten maar dan gaat ook bij Willem de pieper af. Snel loopt Willem naar zijn hengel en slaat aan. "En?" roep ik. " Hangen!" roept Willem terug vlug pak ik het schepnet en ga naast Willem staan om even later de karper te scheppen.

Dit is de tweede dag dat we allebei vangen en we draaien daarom tevreden onze hengels binnen, drinken nog wat op de veranda en gaan naar bed.
Vrijdag 09.00 uur,
De laatste dag alweer, we hopen nog op een mooie afsluiting met nog een supervangst, maar of dit gaat gebeuren? We zien het wel.
Overdag heeft Willem nog een zware jongen aan de haak, maar die weet een grote boom die in het water ligt te bereiken en zwemt zich vast. Ik neem de hengel over en Willem vaart naar de boom, wie weet krijgen we de draad nog los. Eigenlijk weten we wel beter: deze jongen zijn we kwijt en inderdaad de vogel is gevlogen. De rest van de dag vangen we niks, alle hoop is dus gevestigd op de avond. De laatste dag gaan we uit eten, we hebben een briefje gelegd dat we om 20.00 uur willen eten in het restaurant en ook wat we willen eten zodat we gelijk om 20.00 uur aan tafel kunnen. Peter zegt dat we het vanavond met zijn kookkunsten moeten doen want zijn vrouw Ruth is naar Engeland. Ook Peter zijn kookkunst bevalt ons goed en als dessert nemen we nog een Irish coffee. Deze keer zijn we 30 euro kwijt voor twee bier, twee maal steak met pepersaus, friet en sla en de twee Irish coffee, dat is nog eens te doen, toch? De koffie begint te zakken en mijn gezicht gloeit. Heel even is er twijfel of we nog wel gaan vissen (we zitten wel lekker) maar Willem wil nog één keer de lijnen uitvaren in het donker. Nou dat kan, want donker is het er wel. Je ziet echt niks ook al loop je op een armlengte van elkaar je ziet elkaar niet. Terug bij de stacaravan aangekomen gaan we voor de laatste keer de lijnen uitvaren, ik achter de hengels Willem in de boot. Alles verloopt soepel of het nu licht of donker is Willem legt de lijnen precies waar ze moeten liggen en voert nog een paar pellets bij op elke plek.
De laatste sessie. "Zal het wat opleveren Willem?" "We zulnt wè zien é", antwoordt hij.
Niet veel later om 22.20 uur gaat mijn pieper af maar ik ben bezig om de scampi's voor te bereiden dus aan Willem de eer om de karper binnen te draaien en dat duurde niet lang. Een paar minuten later lag hij al op de onthaakmat en werd hij gewogen,

9 pond woog hij en hij was 60 cm lang.
Nieuwe pellets gaan op de hair en met een strakke worp gooit Willem mijn hengel weer precies op de goede plek. Nu we dit gehad hebben kunnen we ons concentreren op de scampi's de skottelbraai staat hoog, de knoflook, ui en roomboter liggen klaar, bakken maar. Even later is er een kilo scampi's verdwenen als sneeuw voor de zon.
Hogere machten besluiten om ons te belonen voor het geduld dat we gehad hebben want Willem krijgt een run op de buitenste hengel, niet normaal, de pieper loeit als een gek en ondanks dat we misschien 5 à 6 meter van de hengels vandaan zitten neemt deze jongen meters draad. Willem slaat aan en roept meteen: "Dit is geen kleintje hoor!". Het wordt zelfs voor Willem die toch veel meer kracht heeft als ik, een ware uitputtingsslag. Na een minuutje of 20 komt de vis naar de kant, ik kan hem horen maar niet zien. Ik doe de lamp aan en de vis schiet weg, ik zie nog net dat het een volschub is, de karper die wij allebei het mooiste vinden. Willem, roep ik, het is een schub man! Hier had hij al aan gedacht want deze karper vecht nog harder dan de spiegel. De spiegelkarper brengt zijn gewicht in de strijd, de schub zijn kracht die hij uit zijn relatief lange staart haalt. De karper blijf maar vechten en neemt zeker nog 3 keer een enorme run, toch wint Willem het
uiteindelijk van de vis en kan ik hem scheppen.
Het schepnet wordt in het licht gedragen en daar worden we niet goed van wat we zien,

een prachtig gave schubkarper die 22 pond weegt en 90 cm lang is. Het lange wachten, de twijfel of het nog iets zou worden, deze vis maakt alles goed. Hier doe je het voor, een droom komt uit voor ons allebei maar vooral voor Willem natuurlijk die een glimlach op zijn gezicht heeft die boekdelen spreekt. Na de vis gefilmd en gefotografeerd te hebben en Willem hem met de beroemde kus van Rex Hunt terug het water in heeft gezet feliciteer ik hem met zijn vangst. Ik krijg nog een brasem aan mijn hengel die groot genoeg was om de pellet te pakken, 55 cm groot was hij, (in totaal hadden we nu 8 brasems en 1 winde als bijvangst) ik heb hem vlug terug gezet zodat we een wijntje konden drinken op de prachtige vangst van Willem. Nadat we ons glas leeg hadden hebben we voor de laatste keer de hengels uit het water gehaald en nog een glas op de veranda gedronken. Het zat er op, een week die moeilijk begon en zorgde dat we alles uit moesten halen om hem toch nog succesvol te kunnen afsluiten, en zeg nou zelf dit geeft toch heel wat meer voldoening dan klakkeloos veel vis binnen draaien. Wij hebben in ieder geval genoten, van de sport, de zon,de ijsvogeltjes, de sterren, het meer en de natuur bij Le Touroulet

De melkweg zoals we hem gezien hebben op een heldere nacht bij Le Touroulet.