Verslag weekje vissen in Friesland bij
Pake's boerderijke in Menaldum.

steiger-met-pakesboerderijke-a

Vrijdag
26-08-2016

We zijn gewend om elk jaar naar Frankrijk te gaan, maar door een fout bij Carping adventures kon onze vakantie niet doorgaan, dat was ff flink balen, maar er werd snel naar een andere lokatie gezocht. Frankrijk lukte niet meer, maar Jolande vond in Friesland nog een boerderijtje te huur met er tegenover een mooi viswater met steiger,roeiboot en kano's dus dat werd het. Na een mailtje kreeg ik bijna direct een vriendelijk mailtje terug met alle info ed. De boerderij is voor 9 pers en wij met 4 dus we hadden de ruimte. Na het overmaken van het bedrag kreeg ik zowel per mail als schriftelijk een bevestiging, dit alles binnen enkele dagen perfect geregeld.Vrijdag 26 Augustus was het dan zover Willem kwam om 0.900 uur voorrijden en na nog een paar spulletjes te hebben ingeladen konden we vertrekken naar Pake's boerderijke in Menaldum (Menaam in het Fries) het was een flink stuk rijden maar omdat we een kar achter de auto hadden mochten we maar 90 km per uur rijden en dan beleef je de rit toch anders, meer ontspannen vond ik, en ook Willem dacht er zo over.

Na een keer te hebben gestopt vlak voor Amsterdam en even op de afsluitdijk waren we al rond 13.30 uur net voorbij Harlingen. Omdat we pas om 16.00 uur in het boerderijtje mochten besloten we dan maar eerst om boodschappen te gaan in Leeuwarden. Aan de rand van Leeuwarden zagen we een Lidl en nog een paar winkeltjes dus de weg af en boodschappen halen.
Rond 15.00 uur heb ik gebeld dat we in Leeuwarden waren en richting de boerderij gingen, de eigenaresse kwam er ook zo aan zei ze en zo troffen we
elkaar op het erf van het boerderijke.

bedstede-buitenkant-pakes-boerderijke-a
We kregen een uitgebreide rondleiding door het boerderijtje dat mooi is verbouwd maar wel nog steeds de kenmerken heeft van een oud boerderijtje,met bedstede's en al. Van de oude hooiberg is een overkaping gemaakt waar je heelijk op de grote banken kan zitten of liggen.
overdekt-terras-pakes-boerderijke-a
Na de rondleiding was er koffie met cake en ook kregen we nog een Fries suikerbrood. Na de koffie ging de eigenaresse “Bettie” er weer van door en konden we de boel uitpakken. Het water is voor ons natuurlijk ook belangrijk dus daar gingen we snel even kijken. Het is een mooi water dat overal even diep is met langs de oevers allemaal riet. Het steiger is groot genoeg om lekker te vissen en koffie te drinken met ons vieren. De roeiboot is ook groot en van staal dus lekker stabiel voor het roofvissen met kunst aas. Dat hebben we dus ook gedaan, na het eten hebben we eerst gevoerd en daarna onze roofvishengels gepakt. Na enkele worpen was het al raak een snoekje van 60 cm kijk das een mooi begin dachten we allebei. Er zat veel wind dus hebben we niet zo heel lang gevist, het roeien was zwaar door de wind en Willem had er ook al een hele rit opzitten dus tijd voor koffie en daarna de rest van de spullen klaarzetten voor de volgende dag.
snoek-60cm-peter-a
Zaterdag
27-08-2016
avondsetting-pakesboerderijke-a 2

De hengels liggen in het water en het is afwachten, ondertussen vist Willem met het polar systeem op alles wat er dan ook maar wil bijten. Beten zijn er zat, maar de vissen worden niet gehaakt, de haak is simpelweg te groot voor deze visjes. Een witvisser met ligt materiaal zou hier helemaal in zijn nopjes zijn. De karper laat zich niet zien en ik heb in de stal nog een paar oude hengels zien staan dus ik kijk ik of er nog iets van te maken is. Ik maak van twee hengels 1 en kan zo met de vaste stok aan de gang, alleen deze haak is misschien ook nog wat te groot maar dat zien we dan wel. De aanbeten zijn er soms al voor je tot 10 kan tellen het stikt hier van de jonge vis,voorn, blei en windes maar ook diverse baarsjes worden door Willem en mij gevangen en weer terug gezet natuurlijk. Toch wel leuk vissen zo, maar waar blijft de karper? We vangen geen karper maar het is nog maar de eerste dag dus dat kan nog komen. Maar ook in de avond vangen we geen karper. Om 22.45 uur ruimen we op en gaan we onder het overdekte terras onder genot van wat kaas,worst en een biertje nog even na kaarten samen met de dames.

Zondag
28-08-2016

pakes-boerderijke-avond

De hengels zijn uitgevaren door Willem en Jolande (zijn altijd als eerste uit bed ) als ik om 08.30 uur op het steiger kom. En? vraag ik al wat gezien? Nee nog niks krijg ik als antwoord. Later op de morgen krijgen we weer koffie koffie geserveerd op het steiger door Els en Jolande dat is het gemak als je je vrouw meeneemt als je gaat vissen :). net in de middag veranderd het weer en we besluiten op te ruimen en naar een old American car en motor show te gaan kijken ongeveer 4 km bij ons vandaan. Als we aan komen is het nog niet druk maar even later komen de grote Amerikaanse bakken het terrein op rijden erg indrukwekkend om te zien. Nog geen uur later staat het terrein vol met oude auto's en Harleys.. De auto's vond ik persoonlijk het leukste om eens te zien, een pontiac, edsel, oldsmobile chevrolet,buick en cadillac ze waren er allemaal te zien. Er was ook een deel ingericht voor corvets die waren er opvallend veel, is schijnbaar erg populair. Het weer begon verder te betrekken en we besloten richting huis te gaan maar eerst nog even naar het kaatsen te gaan kijken en de kermis in Bitgum ook een plaatsje vlakbij het boerderijke. Het was er erg druk alle dorpelingen leken te zijn uitgelopen voor deze volksport van de Friezen. Na het eten wilden we weer gaan vissen maar er kwam onweer en regen dus hebben we na 2x opnieuw uitpakken maar besloten op te ruimen en er de brui aan te geven. De rest van de avond hebben we met ons vieren naar de vele ontladingen in de lucht zitten kijken, het was een mooi spektakel heerlijk vanuit je luie stoel onder de overkapping.

Maandag
29-08-2016

2-sept.-2016-pakes-boerderijke-a

we waren er dankzij Jolande achter gekomen dat je een vergunning moest hebben om te vissen in het water bij het boerderijtje, wij dachten in eerste instantie dat je in dit water mocht vissen als je de boerderij huurde maar dat is dus niet zo. Als je een vispas hebt mag je er vissen, heb je die niet dan kan je een week vispas halen bij de hengelsport zaken in
Sint Anna parochie of Leeuwarden je mag dan vissen met 2 hengels.deze informatie stond in de info map die in de boerderij ligt dus lees deze info even goed door (of laat je vrouw of vriendin het even doen :) das net zo makkelijk en effectief :) In de ochtend uren hebben we nog gevist, maar ook nu geen karper kunnen vangen. Om 13.00 uur ging de hengel sportzaak in St Anna parochie open, dus eerst maar eens om een vergunning voor Willem, een boete kan je niet riskeren, en er reed regelmatig politie voorbij en volgens een andere visser controleren die regelmatig vooral op het vissen met levend aas. Dit doen wij nooit dus dat was geen probleem.In de zaak werden we erg vriendelijk geholpen, maar een week vispas had hij niet meer liggen. De eigenaar wees ons wel op de mogelijkheid om Willem voor 1 dag op mijn pas te laten mee vissen als introducé, dan ben je in ieder geval voor 1 dag ingedekt en kan je evt in Leeuwarden om een tijdelijke pas. We raakten aan de praat met de eigenaar en een andere visser in de winkel en zo gingen we met onderlijn materiaal en dobbers de zaak uit om gericht op roofvis te kunnen vissen. Na nog wat boodschappen te hebben gedaan zijn we thuis gaan eten en daarna naar Leeuwarden vertrokken om daar de tijdelijke pas te gaan halen en de dames te laten winkelen. In de binnenstad lag heel de boel open en de navigatie moest uit.Maar op de terug weg hebben we de hengel sportzaak toch nog gevonden en konden we vanaf dat moment weer rustig vissen.
Na het eten zijn we weer gaan vissen, maar de karper en snoek lieten zich niet zien.

Dinsdag
30-08-2016

snoek-Willem-70cm-friesland-2016-a
Het weer is lekker niet te warm of te koud dus we hebben het idee dat er weer gevangen gaat worden.Terwijl ik een boterham sta te smeren zie ik Willem met met een kromme staan op het steiger, ik loop snel naar hem toe en zie een snoek van 70 cm in de onthaakmat liggen. Een mooi beest en helemaal gaaf dus een foto en snel weer terug in het water om hem te laten bijkomen. Na een poosje vertrekt de snoek weer en kan de hengel weer terug op zijn plek.De rest van de ochtend vangen we niets meer op een enkele blei en baars na. Deze vissen gaan niet terug want we hebben ze nodig voor de snoeken die we willen vangen. Het is wel vreemd om vis dood te maken dat zijn we niet gewend, maar we hebben ze nu toch echt nodig.In de middag vertrekken we naar Harlingen en gezellige stad met veel water en winkeltjes en ook rondvaarten in de haven en naar het wad. Na koffie te hebben gedronken aan de haven, gaan we richting het centrum en kunnen de dames weer winkelen, veel word er niet gekocht en om 17.00 uur besluiten we in Harlingen wat te eten ipv zelf nog aan de bak te gaan. We bestellen Zeeuwse mosselen in Friesland dat is hier geen punt want de mosselschepen uit Yerseke liggen hier in de haven.Na het eten gaan de hengels weer in het water 2 op karper en 2 op snoek. Ook nu geen karper, maar Willem weet een snoek van 82 cm te vangen, de lengte gaat dus elke keer met ongeveer 10 cm omhoog. Ook deze keer moet de snoek weer ff bijkomen voor hij weer weg zwemt. Na deze vangst om 19.20 uur blijft het stil en om 22.15 uur ruimen we op en drinken we nog een trappist als afsluiter van weer een dag met mooie vangsten.
snoek-willem-82cm-a1

Woensdag
31-08-2016

snoek-willem-friesland-a
De karper krijgen we maar niet aan het azen, en ook de snoek laat zich niet zien vanmorgen, het weer is warm en onbewolkt dus geven we daar de schuld aan,je moet het toch ergens opsteken.
We stoppen er mee en gaan nog even naar een bedrijf in de buurt kijken naar oldtimers. Het bedrijf ligt wel wat afgelegen, je moet even goed opletten dat je er niet voorbij rijd, maar er staan hele mooie oldtimers, het is dan ook volop genieten.Een kleine anderhalf uur later gaan we weer naar de boerderij.Na het avond eten varen we de hengels weer uit. Om 19.50 uur gaat de dobber van Willem weer onder en deze keer komt er een snoek van 68 cm op de mat. Na de snoek te hebben terug gezet drinken we een lekker bakje koffie die Jolande en Els weer hebben verzorgd en varen de hengel weer uit. De rest van de avond vangen we niks meer en ook nu stoppen we rond 22.00 uur en genieten we na in de loungebank met een hapje en een drankje. Het was weer een mooie dag met heerlijk weer. Deze keer na de trappist ook nog een Berenburg want die was in de aanbieding en die kon Willem niet laten liggen natuurlijk.Je slaapt ( lees snurkt ) hier wel heel goed van volgens Els, ik geloof het niet want heb niks gehoord :)

Donderdag
01-09-2016

snoek-94cm-2016-friesland
Alweer de laatste visdag vandaag, we besluiten om alles in te zetten op de snoek de laatste dag. In de ochtend vangen we niks maar om 14.10 uur zie ik mijn dobber ineens niet meer en sla aan, de aanbeet is op de karper hengel en de snoek komt eigenlijk redelijk makkelijk naar de kant. Vlak voor het steiger springt de snoek boven water en probeert de haak uit zijn bek te schudden, maar deze zit goed vast en zo kan Willem de snoek pakken en in de onthaak mat leggen. De snoek heeft niks, maar Willem zijn hand bloed toch redelijk door de scherpe tanden die er langs zijn geschuurd.De snoek is 94 cm een mooi beest die ook even tijd nodig heeft voor hij weer weg zwemt. Wij zijn karpers gewend en die zijn toch minder gevoelig voor stres volgens mij. Het is de laatste dag, dus vissen we door en gaan nergens naar toe. Maar ondanks alle inspanningen om nog een snoek te vangen is er geen snoek meer die wil bijten.
grote-brasem-pakesboerderijke-a
Wel vangt Willem om 19.45 nog een joekel van een brasem, zo groot zelfs dat hij er mee op de foto wil, ja je leest het goed Willem op de foto met een brasem! Ik snap het wel, want hij was 54 cm een zware jongen dus, echt eentje om trots op te zijn. Om 21.00 uur gaan de hengels uit het water en zetten we de andere spullen gereed voor de volgende ochtend, zodat we ze alleen maar in de kar te zetten hebben. ook deze dag word afgesloten met een biertje,worst en kaas. We praten nog wat over het verloop van de week en de vangsten. De conclusie is dat we het erg naar ons zin hebben gehad op Pake's boerderijke en dat we veel soorten vis hebben gevangen behalve een karper dan. Ze zitten er wel, maar ons is het niet gelukt ze over te halen om te bijten. We hebben hierdoor wel kennis gemaakt met het dood-aas vissen iets we we nog nooit eerder hadden gedaan en ons best wel goed is bevallen. Ook de kleine vis vangen om te gebruiken als dood-aas is een leuke bezigheid.We gaan het zeker eens meer proberen en kijken of we hier ook snoek kunnen vangen op deze manier. We kunnen de boerderij aanbevelen voor een ieder die naar Friesland op vakantie wil gaan, en als je van vissen, zwemmen en kanoën houd zit je helemaal goed. klik hier voor meer foto’s van de boerderij
binnen-halen-markers-a

Vrijdag
02-09-2016.

We gaan weer naar huis, de boel is ingepakt en opgeruimd en om 10.00 uur komt Bettie de boel nalopen en nog even afscheid nemen. We bedanken haar voor de fijne week die we hebben gehad in
Pake’s Boerderijke en vertrekken weer naar Zeeuws-Vlaanderen.